Je kunt nog zo’n mooi ontwerp hebben, als je boodschap niet gelezen wordt, is het zonde van je inspanning. Bij Textline krijgen we vaak de vraag: hoe groot moeten letters zijn om op afstand goed zichtbaar te zijn? En hoe zorg je ervoor dat jouw reclame goed leesbaar is voor mensen onderweg? Daar helpen we je graag bij. Want slimme signing begint bij goed zichtbare communicatie.
Voorbeeld: Kolmer Elektromotoren Voor deze reclame is gebruikgemaakt van duidelijk leesbare letters met een hoog contrast voor een optimale leesbaarheid.
Een handige vuistregel
Als je snel wilt inschatten hoe groot de letters op je bord, gevel of voertuig moeten zijn, gebruik dan deze formule:
Aantal meter afstand / 3 = ideale letterhoogte in centimeters.
Staat je reclame op 30 meter afstand van de kijker? Dan is een letterhoogte van 10 cm een goed uitgangspunt.
Let op: dit is een richtlijn. Soms kies je bewust voor nét iets groter of kleiner, afhankelijk van de situatie. Ook de APV en de nodige omgevingsvergunningen kunnen van invloed zijn op de grootte van je buitenreclame.
Wie zie je langskomen?
Niet iedereen bekijkt je reclame op z’n gemak. Staat je bord langs een drukke weg of snelweg? Dan passeren mensen je boodschap met 50, 80 of zelfs 100 km/u. Dat vraagt om grotere letters dan wanneer iemand te voet of op de fiets langskomt. Denk dus goed na over de plek en het tempo van je publiek.
Voorbeeld: Global Fiber Tech heeft een fris en opvallend logo gecombineerd met duidelijke en vooral leesbare letters. Door de felle kleur van het logo en de duidelijke typografie is hun reclame onderweg goed leesbaar.
Contrast doet wonderen voor de leesbaarheid van je reclame
Goede leesbaarheid zit ook in kleurgebruik. Zorg dat je letters genoeg contrast hebben met de achtergrond. Witte tekst op donkerblauw werkt vaak beter dan geel op wit. En bij verlichte of transparante toepassingen (zoals lichtreclame of doosletters) gelden weer andere richtlijnen. Wij denken daar natuurlijk graag in mee.
Less is more
Houd je typografie strak en eenvoudig. Sierletters kunnen mooi zijn op een kaart, maar zijn lastiger te lezen van een afstand. Kies bijvoorbeeld voor heldere lettertypes zoals Helvetica of Montserrat. En zorg dat ook de afstand tussen de letters (spatiëring) klopt. Zo komt je boodschap goed over, zonder te schreeuwen.
Voorbeeld: bij MFC de Roef in Harderwijk is bewust gekozen voor maximaal contrast op de zwarte gevelbekleding. Hierdoor vallen de verlichte doosletters goed op voor alle passanten, ook als deze niet branden.
Samen maken we zichtbare reclame
Bij Textline combineren we creativiteit met vakmanschap. Al meer dan 35 jaar helpen we bedrijven met het ontwerpen, produceren en monteren van effectieve reclame-uitingen. Van gevelletters en informatieborden tot autobelettering en reclamezuilen. Altijd met oog voor leesbaarheid én uitstraling.
Benieuwd wat wij voor jouw zichtbaarheid kunnen betekenen? Neem gerust contact op. We helpen je graag op weg met advies, een passend ontwerp of een offerte op maat.
Bel ons op 0341-433 899 of mail naar info@text-line.nl